Het wordt steeds vroeger donker, de fietsverlichting moet weer aan. Veel mensen doen dit keurig, maar soms is er een reminder nodig. Vooral scholieren blijken relatief vaak zonder licht aan fietsen. Gemeenten voeren daarom samen met politie in november en december weer de fietsverlichtingscampagne.
Er vallen nog steeds relatief veel slachtoffers onder fietsers die in het donker op pad zijn. Vooral jongeren lopen risico bij een ongeval betrokken te raken. Ook blijkt dat fietsers onvoldoende aandacht besteden aan de werking van fietsverlichting: nét voor vertrek blijkt er een fietslampje kapot te zijn en vaak is er geen reservelampje of batterij in huis. Tja, en dan stappen zij toch zonder licht op de fiets.
Omdat jongere fietsers (12 tot 23 jaar) erg veel fietsen en soms nogal gemakkelijk denken over een kapotte fietslamp, lopen zij het meeste risico bij een ongeval betrokken te raken. Voor automobilisten zijn niet of slecht verlichte (brom)fietsers niet of nauwelijks te onderscheiden, zeker bij regenachtig weer. Een aanrijding is dan zo gebeurd, met alle gevolgen van dien. Uit onderzoek is gebleken dat de kans op een ongeval fors kleiner is, als de verlichting in orde is.
Politie controleert op fietsverlichtingDe komende donkere maanden besteedt de politie extra aandacht aan de verlichting van (brom-) fietsen. Bij gebrekkige verlichting, bekeurt de politie meteen. Een boete wordt gegeven voor rijden zonder voor- en/of achterlicht en voor rijden zonder reflectie op de achterkant van de fiets, de trappers of de wielen. Heeft het fietslicht een afwijkende kleur, knippert het of draagt de fietser het op een verkeerde plek? Dan komt de fietser eraf met een waarschuwing, maar de politie kan ook besluiten hier een boete voor te geven.
Wat zijn de regels voor (losse) lampjes?
laatst bijgewerkt op: 21 nov 2017 10:01