In 2011 is op de Hornweg ter hoogte van de N201 een viaduct aangelegd met een hoogtebeperking van 2,50 meter. Dit is mede gedaan om doorgaand vrachtverkeer op de Hornweg tegen te gaan. Sinds de opening van dit viaduct heeft er, ondanks diverse extra maatregelen ten opzichte van de gebruikelijke bebording vanuit de gemeente, meerdere aanrijdingen plaats gevonden.Ook waren er hoogtebalken met kettingen aangebracht om te waarschuw en voor de hoogte. De gemeente heeft onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor het verdiepen van de Hornweg ter hoogte van het viaduct.
Voor dit onderzoek is uitgegaan van een verdieping van circa 60 centimeter, zodat er een doorrijhoogte komt van circa 3,10 meter. Hierdoor zou het mogelijk worden om met (verhoogde) bestelbusjes om onder het viaduct door te rijden. Gebleken is dat juist dat deze voertuigen voor de meeste aanrijdingen hebben gezorgd. Maar niet alle vrachtwagens kunnen er onder door.
In het onderzoek is onder andere rekening gehouden met het verleggen van kabels en leidingen. Dit zorgt voor een grote kostenpost. Samen met het aanbrengen van een bakconstructie inclusief afwatering en pompinstallatie zorgt dit ervoor dat de totale kosten voor het verdiepen van de Hornweg ter hoogte van het viaduct uitkomen op circa € 340.000.-.
Onlangs zijn er ter hoogte van het viaduct knipperlicht borden geplaatst die aankomend verkeer attenderen op de beperkte doorrijdhoogte van 2,50 meter. Ook zijn de borden aan het begin van de Hornweg aan zowel de Zwarteweg kant als de Machineweg kant vervangen door dezelfde borden op een gele fluorescerende achtergrond, zodat deze nog meer opvallen.
Op basis van de hoge kosten voor het verdiepen, de kans dat er ook na het verdiepen van de weg nog aanrijdingen plaats vinden en het effect van de al genomen aanvullende maatregelen, is de gemeente niet van plan om op dit moment de Hornweg te verdiepen.
laatst bijgewerkt op: 16 nov 2016 13:34